Vissa profilkläder gör sig helt enkelt bäst under en viss säsong, medans andra kan tas fram närsomhelst under året. Vad som än tas i beaktande, så finns det vissa plagg som är ett säkrare val än andra under vissa årstider. En vanlig t-shirt med tryck är givetvis ett säkert kort när vårsolen börjar lysa och sommaren är på ingång. Dock kan en t-shirt göra sig bra även på vintern men synligheten kanske blir mer inskränkt då, åtminstone vid utomhusvistelser.

Under den kalla årstiden kan det vara bra att dela ut varmare plagg eller kläder som lättare kan användas ihop med andra produkter relaterade till höst och vinter. Om ni bedriver försäljning av t.ex. sportartiklar, så kan det vara bra att göra säsongsbetonade plagg som passar sig bra ihop med den årstid som står på agendan. Jackor med tryck, varma tröjor under skidställ eller en skön mössa som går ned över öronen, lämpar sig exempelvis extra bra för vintersport och allt där ikring. På det viset kommer era kläder att synas på rätt plats vid rätt tillfälle och skänka er en bra varumärkesspridning som förhoppningsvis får ert företag att gå med vinst.

Om ni istället driver en baddräktsbutik, kan en baddräkt med tryck vara en förträfflig idé att dela ut när badsäsongen närmar sig och man vill vara strandens drottning. Man kan enkelt säga att det finns plagg som passar alla målgrupper och säsonger, och därför är lite genomtänkt planering en bra början. Målet är att nå ut till en viss målgrupp med hjälp av profilkläder, och för att det ska bli så effektiv reklam som möjligt, kan det vara värt att avsätta lite tid för att fundera ut vilket plagg som kommer att bli glansnumret. Att bygga sitt varumärke och ta till alla tänkbara metoder, är något som de flesta företag får erfara, och ju mer förtroendeingivande ni gör era profilkläder, desto mer kommer den egenskapen även att genomlysas i ert företag.