De bästa profilkläderna är de som är enhetliga med företaget som delar ut dem, d.v.s. att det finns en röd tråd som klart och tydligt vittnar om att det är er logga och er grafik som syns. Plaggen bör dessutom ligga helt i linje med företagets värderingar och stil överlag och samtidigt passa den målgrupp som plaggen är tänkta för. För även om det bara rör sig om profilplagg, så vill bäraren känna sig bekväm och tillfreds med att ha det på sig. I annat fall har man slängt ut pengar i onödan och samtidigt lärt sig en rejäl läxa.

Tänk igenom vilka eller vilket profilplagg som skulle lämpa sig allra bäst för er organisation och de som ska ta emot produkten. Det finns gigantiska valmöjligheter i dagsläget och profilkläder har börjat sälja som smör i solsken. Dessa produkter passar bra till de flesta branscher, men ibland kan man behöva justera plagget efter nisch, bransch eller mottagare. En person som spenderar större delen av dagen på ett kontor, kanske uppskattar en skjorta mer, men det är även en idé att dela ut snygga pikétröjor att ha till vardags. Tänk på att personer med kontorsjobb, ofta tillbringar dagen på kontoret och tanken är ju samtidigt att han eller hon ska bära plagget på fritiden för att skylta med ert varumärke. Kontorsjobb innefattar visserligen en del kundbesök i vissa fall, men det är långt ifrån alltid.

Är din mottagare en person i farten, så kan en t-shirt eller en tröja vara att bra alternativ. Även caféägare kan vilja ha ett snyggt plagg som dock är avsevärt lätt att bära när man rör mycket på sig i arbetet. Vilket plagg som än tillverkas i slutändan, bör det vara av god kvalité och anpassad till bäraren på det ultimata sättet, antingen man representerar företaget med kläderna eller om man bara använder det när man själv har lust.