Då det finns så stora valmöjligheter inom profilkläder så gäller det att ha koll på vilka plagg som kommer att gynna både ert företag och mottagaren på samma gång. Ibland är det bättre att avvakta för att ta reda på mer information för när tillverkningsprocessen väl är igång, kan det vara svårt att göra ändringar. Det kan alltså vara en fördel att tänka igenom beslutet för att kläderna skall vara i sina rätta element. Bara då kan varumärkesspridningen bli ett faktum och ni kan luta er tillbaka för att låta kläderna göra jobbet.

Profilkläder är tänkta att användas så ofta som möjligt och för att hamna där så krävs det att flera faktorer stämmer. Dels är kvaliteten en av de viktigaste punkterna för om plagget vrider sig, nopprar sig eller tappar form i övrigt, så kommer kunden eller användaren bara bli irriterad och anklaga dig för att vara slarvig och ignorant. Samma sak gäller för vem plaggen är avsedda för. En huvtröja med coolt tryck är kanske inte den bästa presenten till en advokat på ett kontor, medans en fin-skjorta av god kaliber inte passar sig för en lagerarbetare. Självfallet kanske båda parterna använder antingen huvtröjan eller skjortan under fritiden, men det är mer sannolikt att den inte kommer att komma till användning på det sättet ni hade hoppats på.

Ju mer ni anpassar era profilkläder till mottagarna, ju effektivare blir er spridning av varumärket och det är väl det som är själva grädden på moset? Detta kan kräva lite extra planering men det är smartare att ta sig en extra funderare innan man ger en tryckfirma grönt kort. Ge bort profilkläder som ni vet kommer att bli uppskattade, istället för att ta ett beslut vind för våg och hamna i en situation där ni befinner er med ett antal värdelösa plagg som hellre kunde ha stannat på fabriken.